Een toppositie in Google, wie wil dit niet? Wat is een toppositie in google? Waarom is dit belangrijk en wat kun je bereiken met een toppositie in Google? We leggen het in dit artikel uit.

Wat is een toppositie in Google?

Met een toppositie in Google wordt bedoeld dat er op een bepaald zoekwoord goed “gescoord” wordt. Dit goed scoren houdt in dat iemand een website heeft en dat deze in Google een hoge positie heeft op een bepaald zoekwoord.

Waarom is het belangrijk om een toppositie in Google te hebben?

Het is belangrijk om te weten waar je doelgroep op zoekt. Stel je voor. Iemand is op zoek naar een organisatie waar hij of zij eten kan bestellen. Het zoekwoord “eten bestellen” is een belangrijk zoekwoord in Google. We weten dit omdat we kunnen zien hoeveel mensen er per maand op “eten bestellen” zoeken, aan de hand van de Google Keyword Tool.

Als we weten hoeveel mensen er maandelijks op een zoekwoord zoeken, weten we of het interessant is om hierop gevonden te worden. We kunnen nu onze internet marketing strategie hier op gaan aanpassen, zodat we vindbaar worden op dit zoekwoord.

Wat kun je bereiken met een toppositie in Google?

We weten nu op welk zoekwoord je doelgroep zoekt. Je hebt door middel van één van de internet marketing mogelijkheden je online marketing ingericht. Afhankelijk van onder andere hoeveel tijd je in internet marketing steekt en hoe actief je concurrenten zijn kun je en toppositie in Google krijgen. Uit de praktijk blijkt dat de eerste topposities in Google een hoog “doorklik percentage” hebben. Dit houdt in dat mensen die een bepaald zoekwoord in toetsen in Google, op één van de bovenste topposities zullen klikken. Afhankelijk van de branche verschilt dit.

We laten graag aan de hand van een simpel voorbeeld zien wat een toppositie in Google kan betekenen.
Zoekwoord: Eten bestellen
Aantal mensen dat per maand op dit zoekwoord zoekt: 22.000
Toppositie in Google: De eerste plaats in Google
Doorklikpercentage toppositie: 30%
Aantal verwachte bezoekers per maand: 6.600
Conversiepercentage: 5%
Aantal converterende bezoekers: 330

Toelichting:
We zien dat er met een verwachte doorklikpercentage van 30% er naar verwachting 6.600 bezoekers op de website komen. Van deze bezoekers is de verwachting dat 5% een aankoop zal doen. Dit percentage is ook afhankelijk van elke branche en elke organisatie. Per organisatie is deze conversiepercentage goed in kaart te brengen door middel van Google Analytics.

Met een conversiepercentage van 5%, zullen er dus naar verwachting 330 bezoekers elke maand een bestelling plaatsen. Met een gemiddelde uitgaven van bijvoorbeeld 10 euro, zal dit al een slordige 3.300 euro opleveren. Dit is dan voor één zoekwoord. Als het doorklikpercentage of conversiepercentage hoger ligt, neemt dit bedrag al fors toe.

Conclusie toppositie in Google:

Met een toppositie in Google kan er veel bereikt worden. Door middel van een toppositie in Google kunnen er meer bezoekers naar de website geleid worden. Vervolgens kan er een bestelling geplaatst worden, er kan iets online gekocht worden of er kan een contactformulier ingevuld worden. Wilt u meer weten over een toppositie in Google? Neem gerust contact op!